zaterdag 30 december 2017

Pagina 34

Henk Kuijpers op 14 Januari 2014 ('Inkten Geheim 1948 gestart'):

Op 30 december 2013 heb ik de laatste pagina van het 23e Franka verhaal "GEHEIM 1948” in potlood getekend.
Die bladzijde 50 bevat een fraaie slotscène, waarvoor ik kort geleden nog naar Amsterdam ben gegaan, op documentatiejacht.


Verderop in dat schrijven is Henk al iets minder stellig.

Het kan dan natuurlijk ook nog zijn dat ik al doende nog wat verander.
Dat heb ik tot nu toe ongeveer al tien keer gedaan. De oorspronkelijke planning was 44 pagina's, nu zijn het er 50.
Maar van deze pagina denk ik tamelijk zeker dat hij zo zal blijven.


In 2016 is de voorpublicatie in Eppo afgerond, en blijkt het verhaal uit 45 pagina's te bestaan.
Van een slotscène in Amsterdam is geen sprake, we zien vooral Gran Canaria en wat Rotterdam.


Gelukkig maar. Ik verwacht 'iets' met Amsterdam in Operatie Roofmoord. Henk gooit een goed idee niet zomaar weg!

Een kleine maand later, op 12 Februari 2014, schrijft Henk op zijn website ('('De Opkomst van de Amerikaanse Generaal') ook over de toelichting op de potloodversie van pagina 35. Dat is dus ruim een half jaar eerder dan de toelichting in Eppo. Het frappante daarbij is echter dat Henk in zijn toelichting spreekt over werknummer 34 en pagina 34.


Pagina 34, 35 of toch 41 van de 44, 45 of 50? Pfff...