maandag 16 augustus 2021

Kantje boord - 13

En weer is er ruim een jaar verstreken. En weer pak ik de draad op van de lastige situaties waarin Franka terecht is gekomen.

Zojuist is in Eppo het 25e album gepubliceerd en heeft Franka weer een zaak opgelost. Dan moet ik toch ook mijn serie over de gevallen "kantje boord" kunnen afronden.

Aangekomen in deel 13, De Dertiende Letter. Omdat dit album specifiek over een aanslag gaat, verwacht je enerzijds heel wat geweld, maar tegelijkertijd zou het kunnen zijn dat het alleen maar om die ene fatale aanslag gaat.


Op pagina 32 lijkt Franka een moord te begaan. Op Laura Lava. Al snel wordt duidelijk dat de aanslag is mislukt en dat die kogel niet door Franka afgevuurd kan zijn.

Mogen we een in-scene-gezette moordaanslag dóór Franka op een ander ook als "kantje boord" bestempelen? Vooralsnog tel ik hem niet mee.
We zijn dus al op pagina 32 van het album en de teller staat op blanko.

Maar de aanslag is wel de reden dat het in een volgende scene bijna fout gaat. Franka en laura gaan op zoek naar Uschi en vinden Salvo. Bij Salvo vinden ze de gebruikte bus én beelden van de aanslag. Tot Franka ineens door heeft dat er wel eens een bom in de bus kan liggen.


Luttle seconden voor de fatale knal weet Franka de bom het pand uit te gooien. We zijn aangeland op pagina 39 (in de herziene druk op pagina 40, tsja.. zo wordt het allemaal erg lastig).

De dames gaan dan op zoek naar M en Uschi, om Uschi te redden. Op pagina 44 (okay, kan ook 45 zijn) komt het tot een confrontatie met M, Uschi en Jean La Jacasse (die we ook nog kennen uit Moordende Concurrentie).



Niet alleen wordt Franka met een pistool (door twee personen!) bedreigd, er vallen zelfs schoten:


Gelukkig weten we allemaal hoe dit afloopt.
Ik tel twee keer een kantje boord situatie. En daarmee kom ik uit op 58 gevallen in 13 albums.

Snel meer!