maandag 24 december 2018

14-24

Drie keer dezelfde pagina. Maar uit twee verschillende decennia en met heel wat jaren ertussen.


1981. Het verhaal De Saboteur verschijnt in Eppo. Een kort verhaal van tien pagina's uitgesmeerd over drie weken. Het verhaal introduceert Laura Lava en vormt indirect de inleiding naar Moordende Concurrentie.


1989. Hetzelfde verhaal verschijnt in Sjors en Sjimmie Stripblad. Opnieuw tien pagina's en in zijn geheel in één enkel nummer. Inclusief een fraaie cover.


1992/1993. Wederom hetzelfde verhaal, maar nu in Veronica Magazine. Aangezien Moordende Concurrentie hier opnieuw gepubliceerd gaat worden, neemt men ook De Saboteur mee in de herpublicatie. En er is een uitbreiding naar 12 pagina's gedaan!

Als ik dan die drie pagina's zo naast elkaar zie, vallen me twee dingen op. Ten eerste doet de aankleding het verhaal er anders uit zien. Het paars van Sjors en Sjimmie Stripblad maakt het geheel er niet vrolijker op, terwijl de frivole kop van Veronica Magazine dat juist wél doet.
Maar daar ging het me hier niet alleen maar om.

Onderaan de pagina in het Veronica Magazine staat 14-24 gedrukt. Wat zou dat nu zijn, was mijn eerste gedachte. Want dat staat er nooit in Veronica Magazine onder.
Tot ik snel het antwoord vond in Sjors en Sjimmie Stripblad: Veronica Magazine kopieerde de pagina's gewoon uit dat andere blad. Of ze kregen het zo aangeleverd. Hoe je het ook went of keert, men is hier vergeten een stukje Sjors en Sjimmie Stripblad weg te werken.

Check het gerust. Je blijft je toch verbazen hè!


Peter Koelewijn:
Veronica Sorry
Maar het ligt niet aan jou en het ligt niet aan mij