vrijdag 19 november 2021

Alexandra Lagerveld

Ik schreef niet zo ver terug al over het Droste effect.

Het voorbeeld dat ik gebruikte was niet echt een voorbeeld van het Droste effect: Eppo op de toonbank in het Franka verhaal dat in de Eppo verscheen. Het zou helemaal geweldig zijn geweest als de cover van die week herkenbaar zou zijn geweest.

Het Droste-effect is namelijk een visueel effect, waarbij een afbeelding een verkleinde versie van zichzelf bevat. Voor de verkleinde afbeelding geldt weer hetzelfde, enzovoort. Dit proces van zelfverwijzing heet recursie. En het effect is vernoemd naar de afbeelding op de Droste cacao blikken:


De dame op het blik heeft een dienblad vast met daarop een Droste blik met dezelfde dame met een dienblad. enfin, je snapt het effect.

Op de veiling die momenteel loopt, biedt Henk een kavel aan met een envelop van "Alexandra Lagerveld agenturen". Op die envelop een tekening van Franka:


En ja hoor, dit is wel het gewenste Droste effect!


Franka komt enthousiast tussen de kleding door aangelopen met een envelop in haar hand. En op die envelop zie we dezelfde tekening....
Okay, de echte criticaster ziet natuurlijk dat de tekening links onder in de hoek staat en op de envelop zelf meer in het midden. Ik vind dat echter een te klein detail.