zaterdag 4 november 2017

Vrijheidsvlam

Op pagina 11 van het album Moordende Concurrentie loopt Laura Lava op Boulevard Clichy, schuin tegenover de Moulin Rouge. Ze staat op het punt af te dalen bij de ingang van de Metro. Station Blanche. Ze is op weg naar metrostation Alma Marceau.


Een tripje van zo'n vijentwintig minuten. Eerst lijn 2 richting Porte Dauphine.


Op Place de Clichy overstappen op lijn 13 richting Châtillon Montrouge.
Vervolgens na drie haltes uitstappen bij Miromesnil en daar vandaan lijn 9 nemen richting Pont de Sèvres.
Bij halte Alma-Marceau eruit en daar naar boven lopen om de metro verlaten.


De prullenbak is inmiddels vervangen door een nieuw exemplaar. De "toilettes" zijn er ongetwijfeld nog steeds, maar het bordje op het hek niet meer. We hebben er fietsen voor in de plaats gekregen.

Maar nu komt het.
Kijken we recht in het verlengde van de uitgang van het metrostation, dan zien we op de foto anno nu een goudkleurig beeld op de achtergrond. Op de tekening van Henk ontbreekt dat beeld.
Het betreft de Vrijheidsvlam (Frans: Flamme de la Liberté).
Dit is een grote, gouden replica van de vlam die wordt gedragen in de hand van het Vrijheidsbeeld in New York. De Vlam werd gemaakt gedurende de restauratie van het Vrijheidsbeeld in 1987. Het staat aan de noordelijke kant van de Pont de l'Alma op het Place de l'Alma. In Parijs, natuurlijk.

Moordende Concurrentie verscheen pas in 1989. Twee jaar later! Dat beeld had er dus moeten staan.
Kenners weten echter dat het verhaal een lange aanloop heeft gehad voor het werd gepubliceerd. Zo was het zwart/wit verhaal Het Halssnoer al jaren eerder verschenen. Kortom, ten tijde van het documenteren kon Henk nog niet weten dat daar een gouden vlam had moeten staan.

De vlam heeft nog iets symbolisch. Kijk even mee.


Rechts op de foto zien we de uitgang van metrostation Alma-Maceau. Links zien we de uitgang van niet zomaar een tunnel. De beroemdste tunnel van Parijs, die waar Lady Di is verongelukt.
Jarenlang is de zuil van de vlam door mensen beplakt met gedenken aan prinses Diana, omdat het monument dicht in de buurt van de tunnel staat waar zij op 31 augustus 1997 verongelukte. Later hebben de Franse autoriteiten de vele foto's en andere gedenken verwijderd. Toch wordt het door velen nog steeds gezien als een onofficieel gedenkteken aan de prinses. Er worden dan ook nog regelmatig boodschappen en bloemen bij het monument achtergelaten.


Nog even volhouden. We zijn bijna bij de clou.
De auto waarin Lady Di, Dodi Al-Fayed en hun chauffeur Henri Paul reden, was een Mercedes-Benz S280.


En welk liedje speelde er op de openingpagina's van het album Moordende Concurrentie? Precies.


Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz ...