donderdag 31 januari 2019

3/3 of 11/xxx of toch 1/60

Op de kop af vijf jaar geleden vierden een groot aantal Nederlandse striptekenaars een feestje in Angoulême.
Ik heb hier eerder al melding van gemaakt.

Henk Kuijpers was ook aanwezig en tekende daar een prachtige zeefdruk. In zeer korte tijd.


Ik dacht altijd dat er bijzonder weinig van deze zeefdrukken op de markt waren. Dat is ook zo, maar ik blijk me toch enigszins vergist te hebben.
Op Catawiki is zeker al drie keer zo'n zeefdruk verkocht. Drie exemplaren van Henk zelf, gezien de verkoper.
De eerste keer betrof het nummer 3/3. En de naam van de kavel gaf ook aan dat er een oplage van 3 stuks was.



De tweede keer betrof het nummer 2/3. Zelfde verkoper.


Maar de derde keer. Tsja, toch onverwachts.




Zo is er een oplage van 3, zo heb je een oplage van 30.
De nummering is ook anders 2/3 (rechtsonder gesigneerd en genummerd) en 11/xxx (linksonder gesigneerd en genummerd).

Dus hoe zit dat nu, Henk?

Elke tekenaar kreeg in Angoulême een paar eigen platen mee. Dat zullen de oorspronkelijke 3 geweest zijn.
Wat later dat jaar heeft Griffioen Grafiek er een project in een doos van gemaakt, ook weer op ontwerp van Joost Swarte.
Daar heeft elke auteur er ook een of twee van gekregen. Dat verklaart, denk ik, die 11 van 30 (xxx).

Een project van Griffioen Grafiek? Hmm..
Check!


Voor 250,00 euro ontvang je dus 25 zeefdrukken van 25 verschillende auteurs. Inclusief die van Henk. Linksonder genummerd 1/60 en ongesigneerd. Maar wel met een rood stempel erop.
En op die site van Griffioen Grafiek staat dus dat de oplage (Edition) 100 stuks (pcs.) bevat. 60 hier, 30 daar en nog eens 3 van Henk. Dan kom je in de buurt van 100. Ik ben benieuwd of er nog anders genummerde exemplaren bestaan.