zaterdag 26 januari 2019

Franka 1: Draktänderna

Ik blijf het apart vinden en wilde er eerst niets mee te maken hebben. Maar uiteindelijk ben ik (gelukkig) toch voor de bijl gegaan! Een Zweedse uitgave van Franka. En ik heb er meteen twee aangeschaft.


Wat is er nu zo bijzonder aan? Ten eerste de nummering. Draktänderna heeft nummer 1 gekregen. Verrassend genoeg, want delen 7 en 8 zitten in dit boekwerk.
Mysteriet Atlantis is tot nummer 2 gepromoveerd, terwijl delen 10 en 11 (Gangsterfilm en De vlucht van de Atlantis) in dit boek zijn gebonden.


Wat deze boeken zo bijzonder maakt is het bijgevoegde dossier, zoals wij het ongeveer kennen uit de Luxe Edities. Echter, de Luxe Edities kennen een zwart/wit dossier van Henk Kuijpers zelf, hier is het door de uitgever (Cobolt) samengesteld. En dat dossier is in kleur en bevind zich achterin de boeken. In deel 1 zijn het nog zo'n 30 pagina's in deel 2 nog "maar" 16. Van mij mogen het er meer zijn! Erg leuk.

Nog meer grappigheden? Jazeker, was het al opgevallen dat de cover van deel 2 uit Gangsterfilm komt, maar de titel van het boek is toch echt Mysteriet Atlantis.

Draktänderna verscheen in 2014. Ter ere van het dertig jarig jubileum van De Tanden van de Draak. In 2018 verscheen het tweede deel.


Mijn Zweeds is niet goed. Google echter een prima hulp.

Als men bij Cobolt van plan is alle albums op deze manier samen te gaan brengen, dan ben ik benieuwd hoe men Moordende Concurrentie gaat bundelen. Nu zijn albums 7, 8, 10 en 11 dus gedaan. Maar waar komt deel 9 dan terecht.
Samen met Het Monster van de Moerplaat? Waar de Saboteur deze beide verhalen samenbrengt?
We gaan het zien. Binnenkort (april/mei 2019) verschijnt deel 3, Met daarin De Blauwe Venus (deel 12) en De Dertiende Letter (deel 13).

Ach ja, vergeet ik bijna dat Cobolt ook in Denemarken bestaat. En daar zijn ze natuurlijk ook verschenen!


Goedkoop zijn ze niet. Respectievelijk 199 en 229 Zweedse Kronen. Maar wel mooi!