woensdag 4 oktober 2017

Whitefish, Montana


Een snelle doorreis in het stadje Whitefish in Montana, USA. Een vermomde Franka verlaat de Amtrak trein, de lezer weet nog niet waarom. We zitten midden in de ontknoping van Het Zilveren Vuur.
Hier en daar zijn de rekwisieten verplaatst, maar een hoop details zijn wederom goed gedocumenteerd. Je moet er wel oog voor hebben.
Zo zijn daar het station en het Mountain Resort.



Franka komt nog eens ergens.
Daarna begint wel een deel van het romantiseren. Op de volgende tekening passeert Franka de spoorwegovergang. Met vlak achter haar de gereedstaande Empire Builder op weg naar Seattle.


Dat is wel iets te optimistisch bedacht. Rekening houdend met het feit dat de trein vanuit Chicago op dit perron arriveert, geeft de realiteit helemaal geen spoorwegovergang op die plek. Tenzij je een viaduct in de verte ook als zodanig beschouwd.
Zou die overgang daar liggen, dan had de melding "3 track" niet volstaan. Bij het station lopen veel meer sporen, het is een soort rangeerterrein daar.


Nu wil ik niet suggereren dat die spoorwegovergang er niet is in Whitefish. Hij staat alleen aan het oostelijk einde van het stadje, anderhalve mijl verderop. Stil en alleen. Maar wel met "3 tracks"! Deze Google Streetview is vanaf de zuidkant genomen, dus met de blik noordwaarts. De richting die Franka op gaat, de bergen en de meren in de verte.


Franka doet dat wandelend. Op hoge hakken en in strakke rok. Zo val je niet op.


Ik heb die wandeltocht virtueel ook gemaakt (wederom dank aan Google) en tot mijn verdriet ben ik geen Fred's USed Cars tegen gekomen. Laat staan iets met een Sinclair pomp ervoor.


Ja, ik heb de alternatieve route óók gevolgd. Opnieuw niets ontdekt. Net als die spoorwegovergang eerder hou ik het maar onder de noemer "dichterlijke vrijheden van de auteur".

Van de drie hints in deze tekening kan ik er slechts eentje plaatsen in Whitefish. En die ene is geen Sinclair's en ook geen Fred's. Blijft dus over het Chalet Motel. Maar dat staat helemaal aan de zuid as van de stad. Terwijl Franka naar het noorden moet. Kortom verwarring, al betreft het hier niet meer dan een reclame aanduiding met de richting naar het Chalet Motel.


All abard!